Ekonomi

Hayata renk katan özel gün, ekonomiyi de canlandırıyor

Hüseyin Vatansever

Satışların önemli ölçüde arttığı bu özel gün aynı zamanda Dünya Kitap Değişimi ve Bağış Günüdür. Sevginizi göstermek için sevdiğiniz kitapları paylaşmayı da kullanabilirsiniz.

Her yıl şubat ayının ortalarında kırmızı güller ve kalpler herkesi sarar ve soğuk kış günlerine rağmen insanların yüreğini ısıtır. Aşka inanç ve aşka şükran, aşıklar ve birbirlerine aşkla bağlanan insanlar tarafından bir kez daha kutlanıyor. Dünya çapında çeşitli kültürlerde yeri olan bu özel gün, her ne kadar Sevgililer Günü’nün ölümü olarak kabul edilse de 14 Şubat’ın aşk ve romantizmle ilişkilendirilmesi Geoffrey Chaucer’a kadar uzanıyor.

14. yüzyıl İngiliz şairi, “Kuşların Parlamentosu” başlıklı 699 satırlık şiirinde kuşların eş seçimini ele alıyor ve kuşların bu seçimi 14 Şubat’ta yaptığı gözlemini paylaşıyor. Doğal olarak yüzyıllar boyunca bu kararlılığın ve kararlılığın farkında değildi. yazdığı mısralar küresel ölçekte milyarlarca dolar değerinde bir özel gün ekonomisi yaratacaktı.

En çok harcamanın yapıldığı ikinci gün oldu

Romantik akşam yemekleri, çeşitli ikramlar ve çikolataların yanı sıra başta kırmızı güller olmak üzere çiçeklerle en çok tercih edilen bu gün, ABD’de yaklaşık 25,9 milyar dolarlık alışverişle 2023’te en çok geçirilen ikinci gün olarak kayıtlara geçti.

Bu yıl da benzer düzeyde tüketimin olması beklenen Sevgililer Günü’nde eşlerin ve sevgililerin yanı sıra aile bireylerinin de birbirlerine ikramlık aldıkları gözlendi. Türkiye’de çiçek üretiminde en fazla hareketliliğin yaşandığı gün Sevgililer Günü’dür. Ülke genelinde yıllık 100 milyon civarındaki gül üretiminin yaklaşık 25 milyonunu gerçekleştiren İzmir’deki üreticiler, kış ve yaz olmak üzere yılda iki ürün hasat ediyor. Kış hasadının neredeyse tamamı Sevgililer Günü’nden hemen önce satışa sunuluyor.

Kesme çiçek üretiminin büyük bir kısmını karşılayan Antalya’daki seralarda, Ocak ayının son haftalarında başlayan Sevgililer Günü etkinliğine ihracat da katılıyor. Süs Bitkileri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Dumancı’nın verdiği bilgiye göre, bu özel gün için 70 milyon çiçek ihracatı yapılıyor ve karşılığında 7 milyon dolarlık döviz girişi sağlanıyor.

S Sevgililer Günü aynı zamanda taşınabilir uygulamaları da canlandırıyor

Mobil pazarlama ve analiz platformu Correct’in verilerine göre, Sevgililer Günü’nde taşınabilir uygulamaların kullanımı da hızla artıyor. 2023 Sevgililer Günü’ne daha derinlemesine baktığımızda uygulama aktivitelerinin ve son dakika alışveriş yapanların e-ticaretindeki artış dikkat çekiyor. Yiyecek ve içecek uygulamalarının popülerliğinin, 2023 Sevgililer Günü yaklaşırken önemli ölçüde arttığı gözlemlenirken, genel yiyecek ve içecek uygulaması yüklemeleri, aylık ortalamaya göre 11 ve 12 Şubat’ta sırasıyla yüzde 14 ve yüzde 11 arttı. Bu trend Sevgililer Günü’nde de yüzde 9’luk bir artışla devam etti.

Ev yemekleri ile özel anlar yaşamak yaygın bir tercihtir.

Yemek dağıtım uygulaması yüklemeleri 11 ve 12 Şubat’ta sırasıyla yüzde 10 ve yüzde 9, 14 Şubat’ta ise yüzde 4 arttı. Bu, muhtemelen insanlar kalabalık restoranlardan kaçınmaya çalışırken evde samimi yemek deneyimlerine yönelik artan tercihi yansıtıyor. Benzer şekilde 11 ve 12 Şubat tarihlerinde gıda tanımlama uygulamalarında da yüzde 22 ve 30’luk ciddi artışlar görüldü. Sevgililer Günü’nde ise yüzde 2’lik hafif bir artış gözlenirken, bu durum pek çok kullanıcının ev yapımı özel yemekler hazırlamaya motive olduğu şeklinde yorumlanıyor. bireysel bir dokunuş katıyor.

Özel günlerde bağları güçlendiren uygulamalar

Dengeli uygulama kurulumları ve oturum sayılarına ek olarak, kullanıcıların özellikle fırsat keşif uygulamalarında gezinmeye daha fazla zaman ayırdığı vurgulanan değerlendirmede, oturum uzunluklarının 2022’de 6,38 dakikadan 2023’te 6,7 dakikaya çıktığı kaydedildi.

En önemli değişikliklerden birinin yiyecek-içecek uygulamalarında görüldüğü belirtilen değerlendirmede, seans sürelerinin yıllık bazda 28,92 dakikadan 35,59 dakikaya çıktığı kaydedildi. Daha spesifik olarak, yemek dağıtım uygulamalarının oturum uzunlukları 15,2 dakikadan 16,78 dakikaya çıktı. Tanımlama uygulamalarının seans süresi de 13,29 dakikadan 14,52 dakikaya çıktı. Sosyal ağ uygulamaları oturum sürelerini 18,22 dakikadan 18,43 dakikaya bir miktar artırdı. Bu artış, mütevazi de olsa, bu uygulamaların bu özel günde bağlantıların güçlendirilmesindeki rolünü vurguluyor.

Z kuşağının maliyet algısı yiyecek-içecek seçimlerine de yansıyor

Sevgililer Günü Haftasında maksimum satışlar; Etkinlik biletlerinde, kurslarda, tatillerde, hobi eğitimlerinde, dernek ve STK’lara yapılan bağışlarda görülmektedir. Son yıllarda aktivite biletleri, kurslar, tatiller, hobi eğitimleri, SPA ve otel rezervasyonları gibi deneyim odaklı hediyeler artıyor.

Kişiye özel ve kişiye özel hediyeler başta olmak üzere takı, saat, takı, kozmetik, spor malzemeleri, parfüm, kıyafet, oyuncak, araba aksesuarları, teknolojik çalışmalar, hobi eşyaları, oyuncak, koleksiyon ve iç giyim kategorilerinde hareketlilik oldukça yüksek. 14 Şubat’ta çikolata ve çiçek satışlarında da artış yaşandı. Z kuşağının değer algısındaki farklılıklar hediye seçimlerine de yansıyor. Örneğin sevdiğiniz kişi adına dernek ya da STK’lara bağışta bulunmak ya da fidan dikmek gibi sosyal sorumluluk harcamaları artık ikram olarak sunulabiliyor.

Örneğin “Adınıza fidan bağışlanmıştır” diyen bir sertifika çerçeveletilip hediye edilebilir. Sürdürülebilirlik odaklı çalışmalar ve hizmetler de öne çıkıyor. Her site bu döneme özel kampanyalar düzenlemektedir. Sevgililer Günü Kombinleri, Sevgililer Günü Yarışmaları, İndirim Kampanyaları ve sitenin 14 Şubat konseptinde giydirilmesi gibi küçük farklılıklar satışları artırıyor.

6 Şubat depremi nedeniyle 2023 yılında kutlanamadı

Hatırlayacağınız üzere yılın en çok vakit geçirilen iki gününden biri olan Sevgililer Günü, 2023 yılında kutlanmamıştı. Türkiye’de 6 Şubat depremi nedeniyle ileri bir tarihe ertelenen Sevgililer Günü, Türkiye’de önemli bir ekonomik değer yaratmıştı. 2022. E-ticaret kanalında 2022’de 30 milyar liralık ciro getiren Sevgililer Günü’nden önceki hafta özellikle seyahat giderlerinde ciddi artışlar yaşanıyor. 2022’de Sevgililer Günü öncesinde e-ticaret sitelerinin satışları yüzde Bir önceki haftaya göre ortalama yüzde 60. 14 Şubat döneminde Türkiye genelinde online harcamaların cirosu 30 milyar TL’ye ulaştı. Özellikle seyahat, uçuş, otel ve araç kiralama gibi kategorilerde ciddi artışlar yaşandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu